Ami nálunk bevált... Krepsz - Kapai Bernadett

Információk 

Egy osztály összetétele nagyon változó lehet, de annyi biztos, hogy SNI (Sajátos nevelési igényű) tanulót vagy BTMN (Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséges) tanulót biztos találunk az osztályainkban.  Az itt kiemelt  kategóriák, melyekről részletesebb leírás történt választottak és idővel bővülni fognak. 
 

Differenciálásról pár szó, gondolat....

Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók


Az iskolai készségek kevert zavara 
BNO: F81.3 

Olyan nehezen meghatározható zavarok kategóriája, amelyek érintik az aritmetikai, az olvasási vagy helyesírási készségeket, s amelyek nem írhatóak kizárólag a alacsony szellemi érettség vagy a nem megfelelő iskoláztatás rovására. 

Készségek kevert zavaráról beszélünk, amikor diszlexia-diszgráfia, diszkalkulia-diszlexia-diszgráfia együtt fordul elő. E zavarok orvosi szempontból a "nem meghatározott zavar" vagy a "kevert specifikus fejlődési zavar" csoportjába sorolhatók.

Segítségadás módja, ami a szakvéleményben van! Pl.:

  • Adott idő alatt kevesebb feladat.
  • Füzetvezetés folytonosságának biztosítása, mely az otthoni tanulás folyamatos részét képezi.
  • Eszközhasználat engedélyezése (pl. szorzótábla, számegyenes) 
  • Képletgyűjtemény, évszám gyűjtemény valamint fogalom gyűjtemény a füzet utolsó lapján) 
  • Dominók, Szókártyák, Fésűs módszer

Tizedes törtek: 10-zel, 100-zal, 1000-rel való szorzáshoz osztáshoz.

Szorzótábla tanításhoz praktikák:

7-es szorzó. Forrás: https://sucika67.blogspot.com/ 

Mértékegység gyakorlásához

https://fb.watch/bsWHocQ2EU/

Egyszerűen elkészíthető és könnyen használható tanulástechnikai módszer, ami - az alaposan előkészített mértékegységváltás tanulási folyamatában - az önellenőrzés eszköze is lehet.

Diszlexia 
BNO F 81.0, 

  • Át kell látniuk az anyagot ahhoz, hogy meg tudják tanulni. A tanítás tehát összefoglalással kezdődjön.
  • Segítenek azok a módszerek, amelyek az agy egészének használatát kívánják:
  • Pókábrák, Gondolattérkép, Képzelet, vizualizáció
  • Ismeretlen szavak jelölése majd átbeszélése.
  • Szeretik alaposan megbeszélni az új fogalmakat, hogy azok ne legyenek homályosak és elmosódottak.  
  • Fontosak a feladatváltások, mert fáradékonyabbak.
  • Képek és szöveg egyszerre, a tananyag képekhez kapcsolása stb.
  • Rövid távú memóriájuk gyengébb!
  • Minél több beviteli csatornát alkalmazzunk! (látja, hallja, megcsinálja, mondja)

Hogy olvas egy diszlexiás?

https://varazsbetu.hu/beszelgessunk/olvass_ugy_mint_egy_diszlexias/

Diszlexiás tanulók megsegítése:

https://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/01/Modszertani-segedanyag-diszlexias-gyermekek-iskolai-megsegitesehez.pdf

Betűtípus diszlexiásoknak:

https://www.dafont.com/open-dyslexic.font

Pókábra jellemzői:

  • Konkrét példákból indulnak ki, és azokon keresztül jutnak el az általánosabb fogalmakig. Azután lehet értelmezni a fogalmakat a konkrét példák fényében. 
  • Több időre van szükségük írott anyag elkészítéséhez. 
  • Gyakran nehezen tudnak hosszan koncentrálni. Jobban tudnak tanulni, ha közben különböző más tevékenységet végezhetnek. 
  • A különböző technikai eszközök sokat segítenek a tanulásban. 
  • Minthogy a diszlexiások főleg globális, egyidejű és vizuális módon dolgozzák fel az információt, a hatékony tanulás is erre épít. A tanulásban szerepet kell kapniuk különféle képeknek, ábráknak, grafikonoknak és más vizuális segédeszközöknek.

Diszgráfia
BNO F 81.1  

Az alábbi módszerek segíthetnek jobb írásbeli teljesítményeket elérni:

  • Diktafon és diktálás Ha van rá lehetőség, diktafonon lehet gondolatokat rögzíteni. A tanár segíthet diktálással leírni a szöveget. Így megteheti, hogy nem az írást, hanem a tartalmat osztályozza.  Drive / Új / Google dokumentumok/ Eszközök / Hangvezérelt írás
  • Társak füzetmásolata nagyon nagy segítség tud lenni.
  • Szövegszerkesztés (Word) Ha a kézírás gondot jelent, a legjobb segítség a számítógép lehet. Manapság könnyű laptopot magával hordani az embernek, és a diszgráfiások így használhatják fogalmazások megírásakor, jegyzeteléskor, vagy bármikor, amikor írniuk kell.

Magatartásszabályozási zavarral küzdő gyermek, tanuló 

Figyelemzavar BNO F 90.0 

Aktivitás és figyelemzavar 

Javaslatok a teljesség igénye nélkül:

  • Füzetvezetés folytonosságának biztosítása.
  • Tanteremben az első padban üljön. 
  • Szükség esetén társ füzetmásolata (nagyon nagy segítség lehet). 
  • Tananyag kisebb részekre osztása. 
  • Írásbeli számonkérés tesztszerű (www.redmenta.com), fontos hogy feleletválasztós legyen. 
  • Házi feladat megjelölése ragasztós cédulával. 

ADHD praktikák

https://www.facebook.com/vadaskertalapitvany
https://www.facebook.com/vadaskertalapitvany
  • Kevesebb házit kapjon (mennyiség ne menjen a minőség rovására- monoton helyzetet nehezen viseli)
  • Számonkérési STRATÉGIÁT alakítsunk ki! (vagy folyamatosan ott vagyunk és segítjük, hogy ha figyelme elterelődik, visszahozzuk, vagy több részletbe írja)
  • 45 perc alatt is pihennie kell!! - IDŐKITÖLTŐ FÜZET. (lehet régi munkafüzetek feladatait kivágni, beragasztani) Fontos az óra előtti egyezség, Mikor? Mennyiszer? Mennyi ideig használja. Tevékenységváltó feladatok legyenek benne, valamint olyanok is, amik érdeklik.
  • SZABÁLYRENDSZER. Fokozatosan egyesével vezessük be, ábrákkal segítsük. pl:
  1. Nem kiabálok, nem énekelek az órán.
  2. Ha elfáradtam, az időkitöltőmmel pihenek.
  3. Rendszeresen felírom a házi feladatot.
  4. Nem ütöm meg társaimat.
  5. Nem nyúlok más felszereléséhez...

  • Osztályérzékenyítés.
  • Mozgás lehetőség = Mozogd le! KÁRTYA (Óra előtti egyezség is lehet, ma nincs időkitöltő, de ha a szemmel jelzek neked elvehetsz egy akciókártyát! Nem kell minden órán akciókártya és időkitöltő füzet is.)
Mozogd el! kártyák
Mozogd el! kártyák
Mozogd el! kártyák 2.
Mozogd el! kártyák 2.
Mozogd el! kártyák 3.
Mozogd el! kártyák 3.
képek forrása: Vadaskert Alapítvány a Gyermekek Lelki Egészségéért facebookcsoport


BNO F 70


SNI-s tankönyvek (BNO F70): Okostankönyvek: https://www.nkp.hu/ 

Megtekinthető SNI tankönyvek, tanmenetekkel BNO F70: https://www.tankonyvkatalogus.hu/ 

BTMN

A mozaik szó jelentése: Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség. 

Szakértői vélemény iránti kérelem


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el